Veelgestelde vragen

VOOR DE VRIJWILLIGER

We begrijpen dat je bij het bezoeken van deze website met vele vragen zit. Is het niet duidelijk hoe ‘Tienen Helpt’ écht werkt? Via onderstaand lijstje kan je al héél wat antwoorden vinden op vragen waar je misschien nog mee zit :

Ben ik als vrijwilliger verzekerd?

Voor elke hulpactie zal de vrijwilliger een vrijwilligersovereenkomst tekenen met de betreffende organisatie. Normaliter dient zulke verzekering de volgende risico’s te dekken :

-burgerrechtelijke aansprakelijkheid
-rechtsbijstand
-lichamelijke ongevallen

Verdien ik wat als vrijwilliger?

Je krijgt geen vergoeding als vrijwilliger tenzij je zelf onkosten dient te maken in het kader van de hulp die je biedt : drank, voeding, enz…

Hoe zie ik alle projecten die een vrijwilliger zoeken?

Door je te registreren als vrijwilliger kom je in ons e-mail bestand langswaar wij je op de hoogte houden van de bestaande hulpvragen.

Mag ik een vraag weigeren als vrijwilliger?

Je kiest telkens zelf waar jij wil helpen ! Alles is vrijblijvend en je bent tot niets verplicht ! Eens dat je hebt toegezegd gaan we er wel van uit dat je je engagement ook nakomt tenzij bij overmacht zoals bvb ziekte.

Organiseren jullie ook momenten voor de vrijwilligers zelf?

Inderdaad, wij zullen af en toe ontmoetingsmomenten plannen voor de deelnemende vrijwilligers maar ook hier kies je weer volledig zelf of je hier aan wil deelnemen of niet ! Tijdens deze momenten zullen we vooral wat bijkomende info en ondersteuning bieden waar nodig. Uiteraard ben je steeds van harte welkom !

Veelgestelde vragen

VOOR DE ORGANISATIES

Hoe kom ik als organisatie in aanmerking voor Tienen Helpt?

Elke organisatie die zich vanuit een sociaal engagement inzet voor anderen,komt in aanmerking voor hulp bij het zoeken naar vrijwilligers door ‘Tienen Helpt’.

Hoe meld ik een hulpvraag van mijn organisatie?

Door héél eenvoudig je vraag in te tikken op de website die dan bij ‘Tienen Helpt’ terechtkomt. Jouw hulpvraag wordt dan doorgegeven aan het vrijlligersplatform. In het kader van de bescherming van de privacy is het ook totaal niet nodig namen te noemen van de cliënten die een oproep doen tot hulp. We vragen enkel de gegevens van de contactpersoon op.

Hoe wordt de verzekering van de vrijwilliger geregeld?

Voor elke hulpactie zal de vrijwilliger een vrijwilligersovereenkomst tekenen met de betreffende organisatie. Normaliter dient zulke verzekering de volgende risico’s te dekken :

– burgerrechtelijke aansprakelijkheid
– rechtsbijstand
– lichamelijke ongevallen

Kan ik meerdere vrijwilligers vragen?

Dat is geen enkel probleem! Of we kunnen tegemoet komen aan je vraag zal wel steeds afhangen van het aantal beschikbare vrijwilligers op dat moment. We laten je in elk geval steeds zo snel mogelijk weten of we je kunnen helpen !